Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Erti Pengorbanan

Bismillahirrahmanir rahim..

Hidup yang ada kebarangkalian dan pelbagai kemungkinan. . berlakunya sesuatu tak tentu bagaimana jadinya. di situlah perlunya untuk merancang dan meneliti di dalam setiap pergerakan. samada yang hampir pasti warnanya atau masih samar-samar. gunakan akal sebaiknya, jangan sesekali cuba untuk merosakkannya, membuatkannya menjadi lembab, dan mengurangkan daya kekuatannya dalam menghafal fakta.

situasi dan kondisi adalah faktor utama yang menjadi daya penarik terhadap perancangan, perlakuan dan tindakan.. tak dapat dinafikan seseorang akan berubah dalam satu tempoh yang singkat atau agak panjang jika ia masuk dalam cara hidup dan suasana yang baru. di sinilah yang dikata berlakunya kejutan budaya. yang dulunya labuh kini disingkat-singkatkan, yang dulunya pemalu menjadi sosial yang tak terkawal dan sebagainya.

di sinilah perlunya jati diri yang kuat.. bukan takut untuk berubah, tapi syariat yang dipertahankan. lain pula situasinya dalan "pilihanraya" . disebabkan gelombang yang melanda.. perempuan dah malu nak pakai tudung labuh, lelaki pulak malu nak pakai kain pelikat. bagi yang berilmu pula, malu untuk menjadi pemimpin dan kehadapan. maka tampillah pembaca meter TNB sebagai ketua menteri, pemegang sijil spm sebagai pegawai kepada mahasiswa yang lebih tinggi tahap pembelajarannya dan sebagainya.

pendidikan awal tentang agama dan jati diri yang kuat amatlah diperlukan.. berani hadapi apa jua rintangan. korbankan masa tenaga dan harta demi mencapai matlamat yang dituju. realisasikan semangat "qurban" di dalam diri kita. berani kerana kebenaran.. hayati kembali kisah Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail a.s.

Apakah erti pengorbanan sebenarnya? Bila tiba Eiduladha, kambing, lembu atau unta terus menjadi mangsa.. raya qurban yg hanye setahun skali.. kongsilah kelebihan yg diberi dgn melakukan satu pengorbanan yg dgnnye kegembiraan dpt dirasa bersama.. banyak mane sgt pon daging apabila diagihkan, tp begitu besarnya kegembiraan bila ia dikongsi bersama mereka yg memerlukan. moga kegembiraan yg kite jelmakan mendapat balasan kegembiraan di akhirat kelak.

Wlaupun kemeriahan eiduladha tidak sama dengan kemeriahan eidulfitri, ia cukup memberi 

makna yg sangat mendalam apabila diteliti perkataan "qurban" itu sendiri. bg kita yg tak mampu melakukan ibadah qurban, alangkah bermaknanya bila kita dpt merealisasikan makna pengorbanan itu di dlm kehidupan. berkorban masa, tenaga, kasih dan sayang, hatta jiwa kita sendiri demi mendpt keredhaan Ilahi.

begitu kita menyelami makna sebuah pengorbanan. . pasti yg tak dpt dilupa ttg pengorbanan org lain terhadap diri kita. seorg ibu yg mengandungkan kita selama 9 bln, dan sggp bersabung nyawa ketika melahirkan kita. seorg ayah yg titisan peluhnya tak terkira kerna membesarkan kita, mengorbankan kegembiraan diri demi kegembiraan anak dan isteri. seorg guru yg ibarat lilin yg membakar, wlupon hadirnya seketika tp sinarnya dpt kita rasa sampai bile2. begitulah kita hidup atas pengorbanan org lain.

banyak lg yg bleh diperkatakan ttg pengorbanan terhadap diri kita.. yg utamanya adlh agama Islam yg kita anuti. besarnya pengorbanan mereka2 yg menyebarkan, mempertahankan dan memperjuangkan hingga sampai kpd kita hari nie. adakah kita bersama org2 yg mati hidupnya kerna Islam? atau bersama mereka2 yg xnak melihat tertegaknya syariat Allah di muka bumi nie? bersedialah utk berkorban demi agama, jgn skali2 mengorbankan agama demi kepentingan dunia..

Berkhidmat Kerana Allah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails