Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Pemimpin yang memimpin



"Lakukan sekehendak hati kamu semua. Aku bersumpah, kalaulah kami (org2 Islam) sudah mencapai 300 org, kami akan tinggalkan semua  ini untuk kamu, atau kamu tinggalkan kepada kami"

Inilah kata2 Umar Al Khattab ra setelah beliau mengistiharkan memeluk Islam secara terbuka. Seorang pemimpin yang berwibawa harus menunjukkan kekuatan dihadapan pihak lawan (perang saraf). Pemimpin tidak boleh menunjukkan mereka lemah meskipun mereka sudah tidak berdaya. Ketika semua yang lain lemah, seorang pemimpin mesti bangkitkan semula semangat seraya memacu semula semangat juang umat Islam.

Contoh Sirah sahabat banyak mengajar kita mengenai kepimpinan yang berani. Antaranya, kisah Abu Bakar ra yang mengerakkan 11 pasukan tentera berlainan untuk bergerak ke 11 tempat berbeza dalam satu masa yang sama, tanpa rasa gentar dengan keselamatan kota Madina ketika itu. Amru Ibnul Jamuh ra meskipun tempang, namun semangatnya untuk meraih syahid mengalahkan orang yang sempurna anggota badan. Dakwah Rasulullah di Thoif hanya bersendirian. Begitu juga ketika Rasulullah berhijrah ke Madinah. Hanya seorang yang ditugaskan merisik kekuatan tentera Ahzab. Banyak lagi sirah sahabat yang menunjukkan Islam perlukan pemimpin yang gagah berani untuk memimpin umat. Laungan cabaran dan ugutan hanya bertujuan untuk menakut nakutkan pemimpin yang betul berdiri dihadapan untuk memimpin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails