Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Kami Meneruskan Perjuangan


          Penubuhan Hamas, akronim bagi 'Harakatul Muqawamatul Islamiyyah' sebagai sayap kanan Ikhwanul Muslimin di Palestin, Ulama' terkenal, As Syahid Sheikh Ahmad Yasin dianggap sebagai pengasas gerakan Islami ini. Hamas meletakkan Islam sebagai dasar perjuangan dan menoloak perjuangan kebangsaan sempit yang dilaungkan oleh pemimpin pemimpin Arab

Hamas menyambut ulang tahun ke 23 penubuhan. Ia didahului oleh perjuangan pengasasnya as Syahid Sheikh Ahmad Yasin, Dr Abdul Aziz ar Ranteesi dan mereka yang telah syahid seperti Dr. Nizar Rayyan, Dr Ibrahim al Muqadamah, Sheikh Solah Syahadah, Jamal Mansur, Jamal Salim, Yahya Ayyasy dan lain lain


Pemimpin Utama Hamas, Ismail Haniyya mengegerkan pentas dengan ucapannya yang penuh bersemangat sempena sambutan ulangtahun ini. Antaranya: 

1. Penentangan terhadap Zionis adalah berterusan bagi membebaskan bumi Palestin.
 
2. Hak kembali ke Palestin dan membebaskan seluruh bumi Palestin, memerdekakan Palestin dari Zionis, ibunegaranya al-Quds.

3. Pembebasan al-Quds tetap diperjuangkan tanpa tawar-menawar.

4. Kesatuan bangsa Arab, elak perpecahan, menyeru gerakan Fatah mendahulukan kepentingan nasional dari kepentingan parti, elak campurtangan luar memecahkan kesatuan.

5. Perunding Oslo digesa menghentikan rundingan yang merugikan. Tiada jalan melainkan penentangan dan perjuangan jihad.

6. Penyelarasan aspek keselamatan di antara pihak keselamatan Palestin dan Israel adalah senjata beracun membahayakan keselamatan Palestin. HAMAS menyeru Mahmoud Abbas menghentikan penyelarasan keselamatan yang menguntungkan musuh.

7. Menyeru Liga Arab menghentikan segala bentuk kepentingan politik di bawah rundingan bersama Zionis, bantuan Amerika kepada Zionis dalam isu pendudukan haram di bumi Palestin yang berterusan.

8. Menyeru negara arab bergerak segera mengangkat sekatan dari penduduk Gaza berdasarkan ketetapan Liga Arab dan menjalankan tugas agama dan bangsa. HAMAS puji misi damai menghantar bantuan dari laut dan darat.

9. Isu tahanan Palestin adalah isu penting. Tahanan Israel Jilad Shalit tidak akan temui jalan melainkan tukaran besar dengan tahanan Palestin. Netanyahu bertanggungjawab dengan kebuntuan apa yg berlaku.

10. HAMAS bersama perjuangan rakyat 1948 yang sedang menerima tekanan dan penindasan, pembersihan etnik , diskriminasi ras yang dinafikan hak di Tebing Barat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails