Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Cuti Mid Sem Vs Valentine Day

      Alhamdulillah selepas hampir 2 bulan lebih bermujahadah di UPSI, ana sangat bersyukur kerana masih diizinkan untuk ana balik ke kelantan untuk bertemu Abi dan Ummi tercinta. Cukup seronok dapat menghirup oksigen kurnia Allah dibumi kelahiran ana. Dalam keseronokan bercuti, ana tetap berasa risau. Bagaimana sahabat2 yang berada diluar sana? semalankan Valentine Day. Tambah pula, esok cuti Tahun Baru. Lagi seronok keluar lama2 dengan si dia, betul x? kalau x, boleh temankan si dia malam ni. Ala, satu malam je. Setahun sekali jew sambut 14 Februari @ Valentine Day. Subhanallah... kalaulah semua sahabat2 kita berfikiran macam tu, ana setuju kerajaan Malaysia perlu tubuhkan satu pasukan Tentera yang terdiri daripada anak2 yang lahir melalui hubungan yang haram untuk dihantar ke negara Islam yang sedang berperang seperti Palestin. Sekurang-kurangnya, mereka boleh mengharapkan syahid dan memohon keampunan buat ibu bapa mereka.

Selepas solat subuh, ana hnya mampu berdoa kpd_nya, agar menyelamatkan sahabat2 daripada terus sesat dalam keseronokan dunia. Ana cukup terkejut melihat berita di dada akhbar. Mayat seorang bayi yang masih terlekat dengan uri dan bertali pusat ditemui dalam keadaan menyayat hati apabila dibuang sebelum dibakar di dalam sebuah tong sampah di Kuala Krai, Kelantan.

Akibat dibakar, bayi lelaki cukup sifat yang dipercayai baru dilahirkan kurang 48 jam itu, rentung separuh badan sehingga menyebabkan kakinya terputus. Bagaimanapun tidak dapat dipastikan sama ada bayi itu sudah mati atau dibakar hidup-hidup sebelum dibuang. Ya Allah, sudah hilangkah nilai kemanusiaan didalam diri hamba2 Allah. Sanggupkah Anda membakar darah daging sendiri??? x pe, rezeki Allah x pernah putuskan. Allah kan Maha Pemurah dan x pernah memilih untuk berikan nikmatnya x kira hambanya taat atau derhaka. Allahuakhbar!!! ayuh remaja fikrah.. kita tidak boleh duduk bersenang lenang. Banyak lagi benda yang perlu kita buat.

Semalan, ana sempat keluar ke bandar Kota Bharu untuk ambil angin. Kesempatan itu, ana masuk sekejap ke dalam KB Mall. Banyak ruang dipenuhi bantal berbentuk hati, patung beruang, atau rangkaian bunga yang didominasi dua warna iaitu pink dan biru muda. Suasana macam ni sangat disukai anak-anak remaja, terutama remaja yang sedang sibuk bercouple. Ia seoleh-olah sedang merayakan mereka yang sedang seronok bercouple.

Sejarah Valentine Day memang berasal dari tradisi Kristian Barat, namun 14 Februari masih dirayakan di hampir semua negara, tak terkecuali negeri-negeri Islam besar. Dimana Islam yang kita perjuangkan? Tidak mengapa, bukan anak2 kita yang meraikannya. Bila timbul hal2 yang boleh diselesaikan dengan mudah, masing2 mengeluarkan pendapat dengan kelincahan pemikiran tanpa merujuk dalil dari Al-Quran dan As-Sunnah. Contohnya, isu Kalimah Allah heboh satu Malaysia. Namun, penyelesaiannya masih x tau kemana. Habis, tiada jalan penyelesaiannya ke? Kita patut tnya diri kita sendiri. Adakan masalah2 ini sudah tiada jalan penyelesaian? Habis, apa patut kita buat? Adakah kiamat semakin dekat? patutkah kita jaga diri kita je?

Wallahualam Bissawab...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails