Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Kiamat Sudah Dekat

Penghujung kehidupan Umat akhir zaman semakin hampir.. Ramai Ulama' mentafsirkan salah satu tanda2 kecil kiamat adalah bencana alam. Dunia dikejutkan dengan gempa bumi sekuat 7.0 pada skala Richter pada Selasa lalu yang berlaku Port Au Prince, Haiti. Pihak berkuasa Haiti menganggarkan angka mangsa terkorban ialah 200,000 orang. Di selatan ibu negara, pekerja terpaksa membakar lebih 2,000 mayat di dalam sebuah tong sampah kerana terlalu ramai. Subhanallah, adakah kita sanggup lakukan perkara yang sama kepada saudara2 kita sekiranya negara kita mengalami bencana alam sebegitu?



Pada Jumaat lepas, berlaku gerhana matahari diantara jam 3.00-5.00 ptg. Fenomena itu merupakan peringatan buat kita semua. Sebagaimana pada peristiwa yang berlaku tahun lepas, dimana kejadian gempa bumi di Padang,Indonesia menyusuli selepas peristiwa gerhana matahari. Dan banyak lagi bencana alam berlaku di muka bumi ciptaan Allah ini..

Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,”Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda di antara tanda-tanda kekuasaan Allah. Gerhana ini tidak terjadi karena kematian seseorang atau lahirnya seseorang. Jika berlaku gerhana maka berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, kerjakanlah solat dan bersedekahlah.” (HR. Bukhari)

Semoga ia menjadi pengajaran buat kita yang masih bernyawa...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails