Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Kematian itu Pasti Menjelma

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakkan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan "sakaratul maut"

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud :"hendaklah kamu mendamkan diri ketika azan, jika tidak allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. " 

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar berdiam diri,jangan berkata apa pun semasa azan berkumandang. Sebagai orang beragama islam kita wajib menghormati azan kerana banyak fadilatnya. Saya sedih sangat melihat sahabat2 yang tidak pandai untuk menghormati azan. Bila saya cakap tentang azab orang yang sengaja buat2 tidak dengar azan, masing2 buat tidak endah. Mungkin manusia tidak berasa takut kerana ia merupakan khayalan dan belum pernah seorang manusiapun merasai kepedihan AZAB ALLAH... Akan tetapi, manusia sangat patuh kepada hukum dunia. Bila Lagu kebangsaan dinyanyikan, kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri, Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri??? Adakah kita tidak diajar tentang hal itu???


Bayangkan ketika kita diambang sakaratul maut, kita tidak mampu untuk mengucapkan kalimah shahadah yang mana siapa yg dapat mengucap kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dengan izinnya menjanjikan syurga untuk mereka. Kemudian Allah kelukan lidah kita untuk menyebut 'ALLAH" semasa ajal hampir tiba. Ketika itulah saitan akan mengerumuni kita dan cuba menggoda Kaum Adam supaya berada jauh dari nur iman.

Bertaubatlah wahai sahabat/biah yang ku kasihi selagi pintu taubat masih terbuka. Sedarlah dari lena duniawi yang tiada penghujung. Jangan terus menjadikan dosa2 sebagai kebangaanmu.. Ingatlah, ia adalah sampah nafsu yang mengotori jiwa2 yang suci. Sucikanlah kotoran2 duniawi. Ingatlah kehidupan abadi yang semakin hampir....

SUCIKANLAH DIRI DENGAN 4 PERKARA
-wajah dengan linangan air mata keinsafan
-lidah basah dengan zikrullah kepada pencipta
-hatimu takut dan gementar dng kehebatah rabbmu
-dosa dng taubat kepada dzat yg memilikimu.. ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails