Subscribe

Powered By

Free XML Skins for Blogger

Powered by Blogger

Duhai Pejuang Agama

KENAPA AKU DIUJI?  
kenapa aku diuji sebegini rupa... apakah dosa yang telah aku lakukan... adakah engkau tidak meredhai apa yang telah aku kerjakan keatas jalan Mu Ya Allah? Apakah fitnah yang telah aku bawa keatas agama Mu? Adakah engkau sengaja mahu menguji ketaatanku kepada mu....
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami
telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah
menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg
benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
Surah Al-Ankabut ayat 2-3
KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?      "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216
KENAPA UJIAN SEBERAT INI?  
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286
RASA FRUST?    
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal
kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139
BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?  
 "Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Al-Imran ayat 200
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada
orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45 
  APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI? 
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan
memberikan syurga utk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111 
 
KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?  
 "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku
bertawakkal."  
-Surah At-Taubah ayat 129
AKU TAK DAPAT TAHAN!!!  
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada   berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
-Surah Yusuf ayat 12 
Setiap perjuangan mesti diselangi dengan halangan dan dugaan. Begitulah kehidupan seorang pejuang, selalu berhadapan dengan dugaan sehingga mereka hanya bergantung kepada Allah sahaja.. Kalau perjuangan ini mudah, ramai yang berebut-rebut mahu buat kerja agama dan perjuangkan Islam. Tapi, dunia hari ini tidak begitu, serangan2 halus yang didalangi oleh musuh2 Islam telah melemahkan generasi muda kini. Wahai pemuda sekalian, bangkitlah dari lembah kesesatan duaniawi, muhasabahlah diri, selepas takbir eiduladha bergema, seekor demi seekor lembu disembelih untuk dikorbankan, lembu2 yang bodoh pun sanggup dikorbankan semata-mata hanya ingin menyedarkan diri kita bahawa perjuangan sememangnya memerlukan pergorbanan bukan sahaja harta, malah jiwa dan raga.. Aku tertarik dengan kata2 As-Syahid Sheikh Hasan Al-Bana;
"Setiap perjuangan mesti ada halangan dan dugaan yang memerlukan pengorbanan, sekiranya perjuangan itu mudah, mesti ada sesuatu yang tidak kena dengan perjuangan itu.."  
Ayuh bersatu, kukuhkan perjuangan ini dengan keterikatan hati antara kita, wujudkan kesatuan ummah. Itulah jalan terbaik dalam sesebuah perjuangan.
...bangkitlah wahai pemuda...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails